מדריך לתחזוקת טרקטור חקלאי

טרקטור חקלאי הוא כלי יקר ומשמעותי. מדובר בכלי עבודה מרכזי שלא ניתן לבצע מגוון משימות מרכזיות בלעדיו. אי לכך בין אם אתם טרקטוריסטים ובין אם מדובר בכלי עבודה שמסייע לעבד חלקה ששייכת לכם, טוב לדעת כיצד נכון לשמור עליו כראוי, כך שלא תיאלצו לדחות יום עבודה (כיוון שפתאום צצה בעיה), או לשלם סכומים גבוהים עבור תיקונים משמעותיים. כיצד אם כן גם אתם יכולים לתחזק את הטרקטור החקלאי באופן פרטני, וזאת למרות שמדובר בכלי משוכלל ומורכב? ובכן ברור שיש להכיר מוסך איכותי שמתמחה בתחום בקרבת מקום, אך ללא ספק יש מספר טיפים שגם אתם יכולים ליישם, ואותם אתם מוזמנים ללמוד ממש כאן.

מדריך לתחזוקת טרקטור חקלאי

השקעה כדאית

טרם נעבור לציין מה ניתן לעשות, נעצור לחדד מדוע שווה להשקיע 2 דקות בקריאת המדריך ובהטמעת הדגשים. ובכן יש לעצור להבין שטרקטור חקלאי עולה מאות אלפי שקלים, עשוי לשרת לאורך שנים ארוכות, מצוי בסביבה טבעית ומאתגרת, ומדובר בכלי עבודה שנעשה בו שימוש רב ומגוון. מכאן שאם ניתן לעכב את השחיקה הטבעית (ואכן ניתן), טוב לדעת מה ביכולתיכם לעשות, גם מבלי להיות מכונאים מנוסים.

בדיקה תקופתית

ציינו מכונאים מנוסים, ועל כן נחזור ונחדד שאין לצפות מכם לעבור קורס בתחום, אך כן יש לדעת מראש לאיזה מוסך מוטב לפנות כאשר צצה בעיה. מעבר לכך, אם באמת רוצים לשמור על הטרקטור, מדי חצי שנה מוטב לערוך בדיקה תקופתית (היעזרו בהוראות יצרן כדי להבין מהי התדירות הרצויה).

בבדיקה יש לוודא שהמכונאי עובר על הבלמים (כולל בדיקת היתכנות לבלום בנפרד עם כל אחד מהגלגלים), על הציריות, על מהירות סיבובי מנוע וכמובן שגם על התפקוד של סך התוספות. כאן נחדד שאם רואים בבדיקה תקופתית כ"עוד" הוצאה, יש להבין שההיפך הוא הנכון. מדובר בהוצאה זניחה שמונעת מבעיות קטנות להתעצם ושמונעת מכם לאבד ימי עבודה.

מונעים חלודה

אומנם טרקטור חקלאי חדש מיועד להתמודד עם גשמים, לחות ושמש ישירה, אך אם ניתן, עדיף להחנות אותו במקום מוצל. במקביל, יש לא מעט חלקים קטנים שנחשבים יותר רגישים לחלודה, ופה אנחנו מדברים על צירים, ברגים וכדומה. מה אם כן ניתן לעשות? יש להקפיד לשמן מדי שנה, ואף למרוח חומר ייעודי נוגד חלודה. מה עוד? אם שמתם לב שיש חלק חלוד, אין להזניח זאת, אלא חשוב לטפל בהקדם, כולל הסרת חלודה, שיוף, ניקוי ושימון מחדש.

חלקי חילוף

הגעתם לידי מסקנה שחלק כזה או אחר כבר אינו עושה את העבודה בצורה יעילה? ראשית יש לוודא איזה חלק אחראי על אותו גורם בעייתי ולאחר מכן יש לבחון האם מדובר בבעיה ברת טיפול. הגעתם לידי מסקנה שהכי נכון להחליף את החלק? ראוי לדרוש חלק מקורי! אז נכון שחלק מקורי נחשב יותר יקר, אך מצד שני חלק מקורי לא רק יהיה יותר איכותי, אלא בעיקר יתאים בצורה הרבה יותר אידאלית לכלי, וזהו נתון שתרגישו היטב כבר מיום העבודה הראשון.

9 פעולות חשובת ופשוטות ליישום

  1. רכשתם טרקטור? תשמרו במקום נגיש אף חוברת ההוראות, ואף תסמנו את הדף שמסיבר אלו נוזלים וחומרי סיכה נחוצים, כך שבעת הצורך לא תבחרו בסוג שאינו מתאים. מדובר בטרקטור חקלאי יד שנייה? תבדקו ברשת מהן הוראות היצרן.
  2. ערכו בדיקת לחץ אוויר בגלגלים (ע"י השוואה לדרישות הלחץ הרצוי). הדבר נחוץ בעיקר בעונות המעבר בהן הפרשי הטמפרטורות יותר משמעותיים. כמו כן, יש לקחת בחשבון האם עומדים לנסוע עם הטרקטור על הכביש, וזאת כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי הלחץ הרצוי. שנסביר? עבור נסיעה בכביש מוטב להוסיף לחץ, אך עבור נסיעה בבוץ מוטב להוריד במעט לחץ, וזאת כדי להטיב את יכולת המשיכה.
  3. עברו על סך החלקים מתוך מטרה לאתר חלקים בלויים.
  4. עברו על הצינורות, על הגומי ועל מסנן האוויר (את מסנן האוויר יש לבדוק בתדירות גבוהה, לאחר כ 8 שעות עבודה). הרעיון הוא לאתר סימני בלאי, כגון סדקים ו"סימני "זיגזג" בתחתית ובצדדים של החגורות (מעיד על החלקה).
  5. תבדקו את המפלס של הרדיאטור (לפני כל עבודה).
  6. תבדקו שהאורות פועלים כראוי, כולל תאורה פנימית, איתותים וכדומה. התגלתה בעיה? ייתכן שיש צורך להחליף נתיך וייתכן שתידרשו להגיע למוסך.
  7. לאחר כ-500 שעות שימוש מוטב לבדוק במוסך את המערכת ההידראולית (בין היתר יש להחליף את הנוזל ההידראולי לאחר כ 400 שעות שימוש). מבקשים לפעול לבד? היעזרו במד לחץ ובמצמד, וזאת כדי להתחבר ליציאות השחורות בעת פעולה, וכדי להשוות את הממצאים אל מול הנתונים שמופיעים במפרט.
  8. לאחר 100 שעות עבודה הקפידו להחליף שמן.
  9. לפני אחסון ממושך במקום קפוא, יש לנקז מים ואף לרוקן את מיכל הדלק. כמו כן, מוטב לאטום את פילטר האוויר, וזאת כדי למנוע ממנו להפוך לבית מכסה עבור חיות קטנות.

מקפידים ומרוויחים

לאחר שמפנימים את הבסיס וצוברים ניסיון, ניתן להתחיל לטפל במשימות תחזוקה יותר מורכבות. הרעיון הוא לא להיות שאננים, להקפיד על הוראות יצרן ולהתרגל לנהל כדרך קבע בדיקות תקופתיות, לצד בדיקות יומיות. בהצלחה!

דילוג לתוכן